Katalog Rowerowy 2008
no flashplayer
no flashplayer

ZNAJDŹ SKLEP:

no flashplayer
wydrukuj stronępobierz stronę jako pdf

Dusza roweru

Rama jest wyjątkowym elementem roweru, to ona definiuje jego charakter i możliwości,
wymiana żadnej rowerowej części nie zmienia go w taki sposób, jak zamiana jego duszy.

Dobry fundament

Rama jest centralnym elementem składowym roweru. To ona wiąże wszystkie komponenty w zespół, który współpracuje harmonijnie. Im lepsza rama, tym bardziej satysfakcjonująca jazda. Ale jedna definicja dobrej ramy nie istnieje. Poza kilkoma cechami wspólnymi „dobra rama” jest pojęciem bardzo szerokim, bo zależy od tego, jaki rower chcecie złożyć. Każda rama ma zespół cech, które odpowiednio połączone sprawiają, że lepiej lub gorzej nadaje się do określonego zastosowania.

Jak w przypadku wszystkich produktów liczy się precyzja wykonania, estetyka i dbałość o detale. Nierówne spawy, krzywe przelotki, źle dopasowany otwór na sztycę, nierówna główka sterowa to wady, które w pojedynkę potrafią utrudnić montaż, ale kiedy się połączą, koszmarem staje się jakakolwiek próba sklecenia roweru.

Warto zwrócić uwagę, jak poprowadzone są linki, czy będą ocierać o ramę przy każdym zakręcie i czy prowadzą do celu w najprostszy możliwy sposób. Dobrze, żeby można było wymienić hak przerzutki tylnej.

Pożądane cechy ramy zależą od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika, a także jego zasobów finansowych. Różnice w cenie mogą być spore. Na szczęście często można znaleźć ramy o podobnych właściwościach, ale różnych cenach.

Profesjonaliści będą cenili ramy sztywne, przenoszące każde naciśnięcie na pedał i ruch kierownicy na błyskawiczną reakcję roweru. Amatorzy docenią nieznaczną miękkość różnych elementów, która zaowocuje zbawiennym, dla nieprzyzwyczajonych stawów, tłumieniem drgań. To tylko jeden z przykładów, jak różne właściwości mogą trafiać w potrzeby odmiennych grup.

Opisanie różnych cech każdego rodzaju ramy wymagałoby napisania książki grubości tego katalogu, musimy więc polecić was i oddać profesjonalizmowi i wiedzy sprzedawców oraz zachęcić do regularnego czytania fachowych pism.

Jeśli zaczynacie swoją przygodę i nie zamierzacie od razu inwestować oszczędności życia w rower z hi-endową ramą, wystarczy, że wejdziecie w posiadanie solidnej, dobrze wykonanej ramy, odpowiednio dopasowanej do wzrostu i proporcji ciała. Profesjonalny sklep (ich listę znajdziecie na końcu katalogu) na pewno stanie na wysokości zadania.

Żeby nie pozostawiać was bez jakiegokolwiek uświadomienia, wyposażamy w podstawowe informacje, jakie przydadzą się, żeby zidentyfikować waszą przyszłą ramę.

 

Ulepione z różnej gliny

Jednymi z kluczowych cech ramy, determinującymi właściwości, są materiał oraz technologia, jakie posłużyły do jej budowy. Poza egzotycznymi materiałami, które można w zasadzie pominąć, spotkacie się z ramami z czterech typów materiału.

Kompozyty – najczęściej z włókien karbonowych i żywic, czasami z dodatkami włókien aramidowych i kewlarowych. Te materiały to najnowocześniejsze dotychczas stosowane w rowerach technologie. Dają spore możliwości kształtowania cech ramy. Rolę konstrukcyjną, nadającą wytrzymałość, pełnią w nich włókna bardzo odporne na rozciąganie i zrywanie. Występują w postaci tkanin z włóknami układanymi równolegle lub prostopadle. Wytrzymałą strukturę ramy uzyskuje się, układając kilka warstw takiej tkaniny, jednocześnie nasączając je żywicą i następnie poddając utwardzeniu przez wyprażanie powodujące związanie żywicy. Oczywiście to tylko pobieżne wyjaśnienie, bo różnorodność składników i technik ich łączenia jest ogromna. W zależności od ułożenia, kierunku, rodzaju tkaniny i włókien oraz liczby warstw można uzyskać różne właściwości, jednak wszystkich tych informacji na próżno będziecie szukać w katalogach producentów. Są pilnie strzeżonymi tajemnicami, ponieważ ich opracowanie jest czasochłonne i kosztowne, a odpowiednie zgranie wszystkich elementów daje przewagę nad konkurencją w postaci wyjątkowego produktu. Kompozyty karbonowe, potocznie nazywane po prostu karbonem, pozwalają na produkowanie bardzo lekkich ram, więc znajdują zastosowanie tam, gdzie priorytetem jest masa. Większość ram szosowych jest z nich zbudowana w całości lub przynajmniej w części. Również rowery górskie do XC i maratonu sporo schudły dzięki zastosowaniu tej technologii. Dodatkowo karbonowe ramy mają pewną właściwość, która sprawia, że są przyjazne dla kolarza. Mianowicie rozpraszają drobne drgania powstające podczas jazdy na nierównych nawierzchniach. Nie zastępuje to oczywiście zawieszenia, ale przynosi sporą ulgę kręgosłupowi i nadgarstkom.

Teraz wady. Kompozyty są mocne tylko w kierunku wzdłuż włókien. Wszystkie siły działające w poprzek zaprojektowanej struktury są w stanie z łatwością ją przeciąć i nieodwracalnie zniszczyć. Niestety, droga karbonowa rama jest z tego powodu narażona na zniszczenie podczas upadku czy uderzenia o twarde obiekty (np. kamienie). Ceny karbonu wciąż pozostają wysokie. Technologia, mimo iż nie jest już nowinką, nadal wymaga sporych nakładów.

Aluminium – najbardziej popularny z materiałów do budowy ram rowerowych, jest też najbardziej uniwersalny. Pozwala na sporą dowolność w kształtowaniu konstrukcji. Aluminium jest zarazem lekkie i wytrzymałe, co sprawia, że świetnie łączy cechy, jakimi powinna charakteryzować się nowoczesna rama. Do wyboru jest sporo różnych stopów oraz technik kształtowania rur. Technologia obróbki aluminium pozostaje dostępna i zarazem dobrze rozwinięta, co obniża koszty i przekłada się na produkty w przystępnej cenie. Najczęściej stosowane są stopy serii 6000 i 7000. Od kilku sezonów coraz bardziej popularne staje się kształtowanie rur aluminiowych metodą hydroformingu, pozwala ono na uzyskanie różnorodnych kształtów, które odpowiednio zaprojektowane mogą wzmacniać konstrukcję bez konieczności stosowania większej ilości materiału.

Aluminium znajdziemy praktycznie w każdym z możliwych zastosowań. Jest najlepszym rozwiązaniem w ramach z amortyzacją do dyscyplin grawitacyjnych i ekstremalnych, karbon ze względu na delikatność nie znajduje tam zastosowania. Jeśli tylko rama nie musi znosić ciągłych uderzeń o twarde elementy, aluminium będzie doskonałym rozwiązaniem. Jest sztywne, a jeśli jeszcze wystarczająco grube, nie zrobią na nim wrażenia sporadyczne spotkania z twardymi i ostrymi obiektami.

Stal – klasyczny materiał stosowany od dziesięcioleci. Coraz bardziej wypierana przez rozwój nowocześniejszych technologii nadal jest niezastąpiona w wielu sytuacjach. Bez stali ciężko wyobrazić sobie rowery BMX do freestyle’u. Żaden inny materiał nie byłby w stanie znieść takich przeciążeń i razów, jakie spadają na te ramy podczas jednej niewinnej przejażdżki po mieście. Poręcze, murki bezlitośnie szlifują. Nieudane triki kończą się nieprzewidzianymi kontaktami z betonem i asfaltem. Tylko dobra stal jest w stanie oprzeć się takiemu traktowaniu.

Stal ma też właściwości rozpraszania drgań, dzięki czemu stalowe ramy są bardziej komfortowe, a to świetnie sprawdza się w rowerach miejskich i trekkingowych. W dodatku technologia jest tak powszechna, że naprawy można dokonać w dowolnym zakątku świata, a to może oznaczać być albo nie być na wielotygodniowej wyprawie, gdy próżno szukać sklepu rowerowego.

Stopem cenionym i mocno rozpowszechnionym w rowerowym świecie jest Cr-Mo, czyli stal zawierająca głównie dodatki chromu i molibdenu. Zwykła stal wytrzymałościowa, nazywana Hi-Ten lub węglową, jest najprostszym ze stalowych materiałów, w związku z czym stanowi podstawę najtańszych rowerów, jest dość miękka i mało odporna na korozję.

Na drugim końcu stalowej skali znajdują się rurki takich firm, jak Reynolds, True Temper, Columbus, Dedacciai i innych. Przygotowane w specjalnych zestawach do budowy ram rowerowych są często używane przez manufaktury spawające rowery na indywidualne zamówienia, idealnie dopasowane do potrzeb przyszłego użytkownika. Tutaj następuje stały rozwój i wykorzystywane są nowinki z dziedziny metalurgii, jak zaawansowane metody formowania rur czy najnowsze stopy z przeróżnymi dodatkami chromu, wanadu, niobu, molibdenu i innych pierwiastków.

Tytan – równie niszowym, jak opisane wcześniej zaawansowane stopy stalowe, jest tytan, a właściwie różne jego stopy. Bardzo lekki metal pozwala na konstruowanie pięknych i lekkich ram. Jest jednak dość drogi, nie tylko ze względu na cenę samego materiału, ale i na trudniejszą obróbkę. W tej chwili traktowany bywa raczej jako materiał dla rowerowych koneserów, nie ma większego znaczenia w produkcji ram rowerowych.

Kształty i proporcje

Istotną cechą ramy są jej proporcje wynikające z zastosowanych długości rur i kątów, pod jakimi są usytuowane względem poziomu. W naszym katalogu znajdziecie kilka z najczęściej podawanych wartości tych parametrów. Osobom zaczynającym przygodę z rowerem, które jeszcze nie miały okazji poruszać się w geometrycznych niuansach, należy się krótkie wyjaśnienie, jak niektóre wymiary wpływają na zachowanie roweru. Trzy mające największy wpływ to:

Kąt główki – im większa wartość, tym bardziej pionowo względem podłoża ustawiony widelec, co przekłada się na zwrotność, ale też nerwowość roweru. Ramy z bardziej wypłaszczonym kątem są stabilne przy dużych szybkościach, ale też skręcają ociężalej. Im bliżej down hillu, tym mniejsza wartość tego parametru.

Długość rury górnej – odległość od główki ramy do rury podsiodłowej. Podawana przez nas jest mierzona w poziomie, bo daje pełniejszy obraz proporcji roweru. Wraz z jej wzrostem rower staje się bardziej sportowy, ale też mniej agresywny w zakrętach.

Rozstaw kół – pozioma odległość między osiami kół. Nazywana jest też bazą roweru. Ma podobny wpływ na właściwości jezdne jak odległość między osiami w samochodzie. Im dalej od osi do osi, tym bardziej trzeba się napracować kierownicą, żeby wykonać skręt o określonym promieniu. Ale długie rowery oferują też znacznie stabilniejszą jazdę przy większych prędkościach. Dlatego największe wartości znajdziecie w rowerach DH i FR.

 

Testujcie!

Eksperymentujcie, sprawdzajcie w praktyce. Żeby być w pełni zadowolonym z zakupu ramy czy roweru, trzeba uczyć się rozpoznawać swoje własne preferencje, próbować różnych wariantów. Rowerowa technologia to bardzo ciekawy i jednocześnie trudno zgłębialny temat. Nie oferuje gotowych przepisów na sukces. Wystarczy wam zadowolenie płynące z jazdy, a do tego wcale nie trzeba dużo.

 

 

Prześli stornę do DiggPrześlij stronę do del.icio.usPrześlij stronę do FurlPrześlij stronę do wykop.pl
Copyright © Grabek Media 2008 - All Rights Reserved; Projekt i wykonanie Remnet
Home | O nas | Kontakt | Reklama | Regulamin i Poliytka Prywatności | Zamów Katalog!