Katalog Rowerowy 2008
no flashplayer
no flashplayer

ZNAJDŹ SKLEP:

no flashplayer
wydrukuj stronępobierz stronę jako pdf

Trzymaj się!

Dla pełnej przyjemności z jazdy potrzebujesz kół, które cię nakręcą, i opon sprawiających, że mimo wszystko sprawy nie wymkną się spod kontroli.

W utrzymywaniu roweru na wybranej trasie przyda się nie tylko zdrowy błędnik i odpowiednia technika jazdy, konieczna jest też przyczepność, a to już zadanie dla dobrych opon. Nadrzędną ich funkcją jest zapewnienie bezpieczeństwa, wszystko inne to wyłącznie jego pochodna. Problem w tym, że powierzchnia styku z terenem, jaką dysponują w tej misji, jest niewielka, to zaledwie kilka centymetrów kwadratowych. Nic więc dziwnego, że całe sztaby inżynierów pracują nad oponami zdolnymi poradzić sobie w każdej sytuacji.

Nic nie jest doskonałe

Idealna opona, gdyby takowa istniała, nie ważyłaby nic, trzymałaby się każdego podłoża we wszystkich warunkach, byłaby odporna na zniszczenie i utratę powietrza. Problem w tym, że idealne rzeczy nie istnieją i trzeba żyć z takimi, które w pewnym tylko stopniu są w stanie sprostać naszym oczekiwaniom. Na szczęście można wybierać, które z właściwości opony będą bliższe ideału, a które trochę dalsze. Zawsze poprawianie jednej z cech pociąga za sobą pogorszenie innej. Należy jednak tak dobierać opony, żeby cecha dominująca była akurat tą, na której najbardziej nam zależy. Najdalej od siebie znajdują się niska waga i duża wytrzymałość. Poza tym dobra trakcja w terenie to odpowiednio rozbudowany bieżnik, a im więcej materiału, tym opona cięższa. Na szybkich trasach wystarczą gładkie opony typu slick i semislick, lecz nie poradzą sobie zupełnie w błocie czy na mokrej trawie. Szosowcy, chcąc osiągnąć jak najlepszą trakcję, będą szukać opon pozwalających się napompować do jak największych ciśnień, ponad 7 barów. Tym samym zrezygnują z komfortu, a wszystkie wstrząsy przejmą ciało oraz rama, mostek, sztyca i kierownica. Niezależnie od tego, jak i na jakich rowerach będziecie jeździć, odradzamy kupowanie opon o niskim TPI (poniżej 60). Parametr ten oznacza liczbę nitek osnowy przypadających na cal bieżący. Im mniejszy indeks TPI, tym mniej „nośna” jest opona i do mniejszych ciśnień wewnętrznych przeznaczona. Najlepsze opony szosowe mają TPI przekraczające 200. W rowerach górskich do ścigania znajdziemy opony o indeksie ponad 120.

 

Od podstaw czy pod klucz?

Opona nic nie znaczy bez koła, na którym może się oprzeć. To właśnie ono zapewnia jednocześnie możliwość gładkiego toczenia w przód i sztywność boczną. Od kilku lat coraz bardziej widoczny staje się trend sprzedaży gotowych kół przez dużych producentów. Odznaczają się one daleko posuniętą integracją części składowych. Dzięki możliwościom badania wpływu poszczególnych elementów na całość konstrukcji osiąga się znacznie lepsze efekty niż w przypadku kompletowania części we własnym zakresie. Dodatkowo możliwość nabywania gotowych zestawów to okazja do łatwiejszego porównywania wag, cech, rodzajów zastosowanych systemów, a także pole do walki o klienta za pomocą ceny. Dziś bowiem za bazowy model kół MTB renomowanego producenta płacimy zdecydowanie mniej niż tysiąc złotych. W tej cenie naprawdę trudno złożyć porównywalnie dobre koła na samodzielnie wybranych komponentach. Co więcej, jeśli do ceny komponentów doliczymy europejską stawkę za godziny pracy mechanika, koła, nazwijmy je „fabrycznymi”, mogą okazać się porównywalne cenowo ze złożonymi samodzielnie.

Oczywiście pasjonaci samodzielnego składania kół nigdy nie porzucą wymagającego cierpliwości, żmudnego procesu zaplatania szprych i centrowania tak stworzonych kół. Wszyscy prawdziwi fanatycy niskiej masy nadal cenić będą własne koła za supercienką szprychę z aluminiowym nyplem i możliwość skrupulatnego policzenia, ile będą ważyć wszystkie komponenty razem i co trzeba by jeszcze odchudzić, żeby osiągnąć założoną masę. Samodzielne składanie kół to także rozsądna oferta dla tych bikerów, którzy liczą się z każdą złotówką. Mając trochę wolnego czasu, warto poszukać ciekawych ofert na poszczególne podzespoły. A na co, poza wagą i ceną, zwracać uwagę?

 

Piasty

Waga piast ma znaczenie jedynie w wymiarze masy całego roweru, ale na zachowanie kół nie wpływa znacząco. Ważne jest, aby piasty miały jak najlepsze łożyskowanie i uszczelnienie łożysk oraz solidną konstrukcję. Zbyt odchudzone piasty po mocnym zamknięciu szybkozamykacza zaczynają się ciężej obracać lub w ogóle zostają zablokowane. Podstawa to mocny, jednolity korpus piasty, niepodlegający odkształceniom, szczególnie w przypadku piast współpracujących z hamulcami tarczowymi, powodującymi duże naprężenia materiału.

 

Szprychy

Jakość szprych w bardzo dużym stopniu wpływa na to, jak czuje się cały zestaw kół. To od nich zależy, czy nawet najlepsze obręcze i piasty utworzą dobre koło. Dobre szprychy do zaplatania koła są produkowane ze stali nierdzewnej. Tylko ten materiał jest w stanie zagwarantować odpowiednią wytrzymałość gotowego koła i kulturę pracy przy jego budowie. Szprychy z gorszych materiałów są podczas pracy nieprzewidywalne, mechanikowi trudno jest określić punkt ich właściwego naciągnięcia. Dobre szprychy sprawią, że koło będzie sztywne i wytrzymałe, a ingerencja kluczyka potrzebna tylko sporadycznie i prewencyjnie po zakończonym sezonie.

 

Obręcze

Znakomita większość obręczy wykonywana jest dzisiaj ze stopów aluminium. Stalowe opanowały rynek rowerów najtańszych, a więc najmniejszych rowerków dziecięcych i najtańszych rowerów użytkowych. W sprzęcie specjalistycznym stalowe obręcze możemy znaleźć jedynie w ekstremalnie wytrzymałych BMX-ach, ale i te są nielicznymi wyjątkami. W przypadku obręczy rowerowych z aluminium zazwyczaj trudno uzyskać informacje, z jakiego dokładnie stopu są wykonane. Takimi informacjami producenci dzielą się niechętnie i ukrywają je pod nazwami handlowymi, jak Maxtal, TRX50 itd., które niewiele mówią kupującemu. Pozostaje wtedy zaufać zapewnieniom producenta, że jego obręcze są odpowiednio wytrzymałe, że mają dobry stosunek wagi do wytrzymałości. Przed zakupem obręczy warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem, który najlepiej wie, jaka obręcz jest sztywna, a jaka miękka. Od razu zrezygnujcie z zakupu obręczy o przekroju otwartym, obręczy zgrzewanych (niespawanych), obręczy pozbawionych oczkowania (nitów umieszczonych w otworach na szprychy), obręczy z nieobrabianą powierzchnią pod hamulce. W szczególności nie dajcie się nabrać na wygląd obręczy o bardzo wysokim stożku, nie odznaczają się niczym szczególnym. Dobra, lekka obręcz istotnie wpłynie na to, czy rower będzie skory do szybkiego rozpędzania się, bo im dalej od osi obrotu, tym trudniej rozkręcić każdy dodatkowy gram masy.

 

 

 

Prześli stornę do DiggPrześlij stronę do del.icio.usPrześlij stronę do FurlPrześlij stronę do wykop.pl
Copyright © Grabek Media 2008 - All Rights Reserved; Projekt i wykonanie Remnet
Home | O nas | Kontakt | Reklama | Regulamin i Poliytka Prywatności | Zamów Katalog!