Katalog Rowerowy 2008
no flashplayer
no flashplayer

ZNAJDŹ SKLEP:

no flashplayer
wydrukuj stronępobierz stronę jako pdf

Światełko w mroku

Rowerowy język może z początku wydawać się dziwny i brzmieć niemal jak slang. Dlatego postaraliśmy się wyjaśnić pewne częściej spotykane pojęcia. Z czasem, kiedy wasza przygoda rowerowa będzie się rozwijała, na pewno zaczniecie posługiwać się nimi ze swobodą native speakera.

* 4X – four cross, 4 zawodników ściga się równocześnie na krótkiej, krętej i pełnej przeszkód trasie zjazdowej.

* ACB (Angular Contact Bearing) – rodzaj łożysk osadzanych w miskach sterów. ACB oznacza, że bieżnie nachylone są pod odpowiednim kątem, co sprawia, że łożyska sterów są dużo bardziej odporne na zgniatanie niż zwykłe wielkowymiarowe łożyska maszynowe. 

* Amortyzator – przedni lub tylny, ma za zadanie utrzymanie stałego kontaktu koła z podłożem; zbudowany jest z dwóch wchodzących w siebie rur (goleni) połączonych elementem amortyzującym (sprężyną, komorą powietrzną, elastomerem).

 * Amortyzator dwupółkowy – typ amortyzatora przedniego, w którym druga, górna półka łączy przedłużone golenie z rurą sterową; rozwiązanie stosuje się dla podniesienia sztywności konstrukcji (a tym samym precyzji prowadzenia roweru). 

* AV – Auto Valve – wentyl typu samochodowego (patrz: SV). 

* BMX – pierwotne znaczenie tego skrótu rozwijano jako Bicycle Moto Cross (Moto X),ale współcześnie większość rowerów typu BMX nie jest już kojarzona z crossem. Obecnie hasłem BMX określamy rozległą grupę rowerów na kołach 18/20/24’‘, służących do dyscyplin freestyle’owych. 

* Chwyt kierownicy – zwany też rączką lub gripem, zwykle z materiału miękkiego i o wysokim współczynniku tarcia, gwarantuje pewne trzymanie kierownicy. 

* Cieniowane rury – rury mające różne grubości ścianek, zwykle grubsze na końcach,gdzie występują większe obciążenia; zabieg cieniowania obniża wagę przy zachowaniu wytrzymałości, spotykane oznaczenia: PG – plain gauge (prosta rura), DB – double butted (podwójnie cieniowana), TB – triple butted (potrójnie cieniowana). 

* Cięgła – pancerze i linki sterujące mechanizmami przerzutek, hamulców, kontrolujące zawieszenie. 

* Cleat – po polsku blok, metalowy fragment zakończony hakami, montowany do podeszwy buta, służący do wpinania się w pedały zatrzaskowe. 

* CNC – technologia precyzyjnej obróbki materiału za pomocą maszyny sterowanej przez komputer. 

* Cr-Mo – skrót oznaczający rodzaj stopu stali z dodatkiem chromu i molibdenu, używanego do konstruowania ram rowerowych; stop ten pozwala wyprodukować rury lekkie i jednocześnie wytrzymałe. 

* Cross country (XC) – wyścig na rowerze górskim pod górę i w dół; od dyscypliny pochodzi także nazwa rowerów do jejuprawiania. 

* Czułość amortyzacji – im mniejsza siła potrzebna do rozpoczęcia pracy amortyzatora, tym większa jest jego czułość; czuły amortyzator reaguje nawet na najmniejsze nierówności. 

* Damper – tłumik tylnego zawieszenia; rozróżniamy dampery sprężynowe i powietrzne z różnymi rozwiązaniami tłumienia. Dampery mają różne długości i skoki, toteż muszą być precyzyjnie dopasowane do każdej ramy. 

* Dirtbike – specjalny rodzaj roweru górskiego, o wzmocnionej ramie, z amortyzatorem o dużym skoku; przeznaczonego do ewolucji i ekstremalnego użytkowania na specjalnie przygotowanych torach z bandami hopkami. 

* Downhill – zjazd, przeciwieństwo to uphill, czyli podjazd. Downhill polega na pokonaniu trasy zjazdowej w jak najkrótszym czasie, jest to wyścig indywidualny.

* Dual Slalom – dyscyplina rowerowa, w której dwóch zawodników ściga się równocześnie na specjalnej, urozmaiconej trasie. Obecnie DS jest wypierany przez znacznie bardziej widowiskowy four cross (4X). 

* DV – Dunlop Valve – rodzaj zaworu powietrznego stosowanego w rowerach. Ma równie szeroki kominek co wentyl Schraedera, ale jest rozbieralny bez użycia narzędzi.Ten rodzaj wentyla znajdziemy tylko w dętkach; obecnie już dość rzadko. 

* Elastomer – materiał z tworzywa sztucznego o strukturze gąbczastej i minimalnych własnościach tłumiących.

* Full (XC, tour, freeride, DH) – skrót odfull suspension”, oznacza rower z pełną amortyzacją, w zależności od konstrukcji i zastosowania rozróżniamy różne typy fulli. 

* Główka ramy – najkrótsza rura ramy, w której umieszczona jest rura sterowa widelca przedniego. 

* Grip Shift – manetka obrotowa, produkt firmy SRAM. 

* Gusset – wzmocnienie ze stalowej lub aluminiowej blachy, wspawane w szczególnie obciążonych miejscach ramy, najczęściej w okolicach główki ramy. 

* Haki – końcówki widelca przedniego i tylnego w kształcie litery „U”, mocuje się w nich osie kół. Haki mogą być pionowe (w rowerach z przerzutkami) lub poziome (w rowerach jednobiegowych) 

* Hamulce cantilever – starszy typ hamulców, skonstruowanych specjalnie do rowerów górskich, mocowany na kołkach hamulcowych widelca przedniego i widełkach tylnych ramy; po wprowadzeniu hamulców typu V w odwrocie. 

* Hamulce hydrauliczne – zamiast linki zastosowano w nich przewód hydraulicznyruch tłoczka w dźwigniach hamulcowych powoduje ruch tłoków poruszających klocki hamulcowe zaciskające się na obręczy; najpopularniejsze to Magura z serii HS. 

* Hamulce tarczowe – działają na zasadzie identycznej, jak hamulce w samochodach i motocyklach, gdzie klocki poruszane dźwignią (pedałem) zaciskają się na tarczach mocowanych na kołach; jedyna różnica to dostępne w rowerach warianty mechaniczne, w których zamiast układu hydraulicznego znajduje się cięgło. 

* Hamulce typu V – hamulce z przedłużonymi ramionami, spopularyzowane przez Shimano; w zestawieniu z odpowiednimi dźwigniami zapewniają wysoką skuteczność i kontrolę pojazdu. 

* Hardtail – dosłownie „sztywny ogon”, klasyczny rower górski nieposiadający tylnego zawieszenia. 

* HG – Hyper Glide, system Shimano, na który składa się specjalny kształt zębów w zębatkach Shimano i ogniw łańcucha, ułatwiający zmianę biegów pod obciążeniem. 

* IHS – Integrated Head System – tzw. zintegrowane stery kierownicy. Miski i łożyska sterów schowane są wewnątrz specjalnie przygotowanej główki ramy. 

* Komponenty – ogólna nazwa części przykręcanych do roweru, takich jak przerzutki czy hamulce. Wśród dystrybutorów komponentami określa się zbiór kilku części, takich jak kierownica, mostek, stery, sztyca i siodełko. 

* Kompozyt – materiał złożony z dwóch lub więcej składników, własności kompozytu są inne niż materiałów podstawowych. 

* Konusy – stożkowe nakrętki wewnątrz piasty. Ustalają pozycje kulek w bieżniach, im twardsze konusy i bieżnie, tym lepsze i trwalsze piasty. 

* Korba – urządzenie, dzięki któremu możliwa jest zamiana energii rowerzysty na ruch roweru; składa się z ramion i krzyżaka (pająka, czasami wymiennego), przykręcane są do niej zębatki przednie; mocowana jest na środku suportu, do jej produkcji najczęściej stosowane są stopy aluminium. 

* Koronka – zwana też trybem lub zębatką tylną, czasami wolnobiegiem (dotyczy starszych typów), nakręcana lub nakładana na piastę tylną; modele obecnie produkowane mają od pięciu do dziesięciu zębatek. 

* Kwadrat – oś suportu zakończona wpustem do mocowania korby o kształcie kwadratu. 

* Łożyska maszynowe – określenie łożysk tocznych na wałkach lub kulkach, zwykle dodatkowo uszczelnianych, mających pod względem trwałości przewagę nad łożyskami ślizgowymi. 

* Manetki – urządzenia mechaniczne różnego typu i o podobnej zasadzie działania, obecnie zwykle znajdujące się na kierownicy, służące do zmiany przełożeń. Dostępne są manetki palcowe (Rapidfire, Trigger) oraz obrotowe (Gripshift, Revoshift, Microshift). 

* MCU – Micro Cellurar Urethan, specjalny rodzaj elastomerów używanych jako medium tłumiące w tańszych modelach amortyzatorów. 

* Mostek – wspornik kierownicy, element między rurą sterową widelca a kierownicą. 

* Nyple – nakręcane na szprychę, umożliwiają jej mocowanie do obręczy, mogą być wykonane z różnych materiałów. 

* Osprzęt – wszystkie części przykręcane do ramy; z reguły hasła tego używa się w odniesieniu do elementów napędu i sterowania nim – przerzutki, manetki, dświgni hamulca. 

* Oversized – określenie rur o dużym przekroju, zabieg powiększania średnicy stosowany jest w celu podniesienia sztywności rur. 

* Pancerze i linki – linki biegną we wnętrzu giętkich pancerzy, łączą manetki z przerzutkami i dźwignie hamulcowe z hamulcami, umożliwiają sterowanie zmianą biegów, hamowanie i kontrolę zawieszenia. 

* Piasta – część roweru znajdująca się w centralnym punkcie koła, umożliwiająca jego obracanie się, zbudowana z osi, łożyska i korpusu. 

* Progresja – utwardzanie się amortyzacji wraz ze wzrostem skoku. 

* Przerzutka przednia – służy do zmiany przełożeń, ma za zadanie przesuwać łańcuch na jedną z zębatek przednich. 

* Przerzutka tylna – służy do zmiany przełożeń, ma za zadanie przesuwać łańcuch na jedną z zębatek tylnych.

* PV – Presta Valve – znany też pod nazwą wentyla wyścigowego (sportowego) charakteryzuje się nierozbieralną konstrukcją i wąskim kominkiem. Ze względu na niską masę i mały otwór w obręczy (ok. 5,5 mm) znajdziemy go we wszystkich rowerach przeznaczonych do sportu. 

* Rama – podstawa konstrukcji roweru, do niej przykręcamy cały osprzęt, jej geometria (długość poszczególnych elementów i kąty, pod jakimi się łączą) decyduje o tym, jak rower będzie jeździł. Klasyczna rama składa się z dwóch trójkątów – przedniego, zwanego też głównym, i tylnego. 

* RapidFire – manetki skonstruowane przez Shimano; do zmiany przełożeń służą w nich dźwignie, do zmiany biegów w górę bądź w dół używa się różnych dźwigni.

* RevoShift – manetka obrotowa, produkt firmy Shimano. 

* Rogi – mocowane są na końcach kierownicy, zwykle za pomocą obejm; dzięki nim zwiększa się liczba możliwych chwytów, co jest szczególnie przydatne na podjazdach. 

* SAG – określona przez producenta amortyzatora wielkość skoku, która zostanie wykorzystana po zajęciu miejsca na rowerze.Po obciążeniu roweru ciałem rowerzysty prawidłowo dobrany amortyzator powinien ugiąć się w granicach 10–15% wielkości skoku. 

* Semislick – opony ze skąpym bieżnikiem pośrodku i większym na brzegach, pozwalają obniżyć opory toczenia, a zapewniają wystarczającą przyczepność w terenie. 

* Semiknob – opony terenowe z bieżnikiem o niskich lub bardzo niskich klockach, łączą trakcyjne zalety opon terenowych i niskie opory toczenia charakterystyczne dla semislicków. 

* Shockboots – gumy albo neopreny osłaniające górne golenie amortyzatora przedniego, mające formę harmonijki, dzięki czemu mogą zmieniać swoją długość. 

* SID (Superlight Integrated Design) skrót nazwy amortyzatorów powietrznych Rock Shox’a. 

* Single Speed – rowery z napędem jednobiegowym, pozbawione przerzutek i napinaczy. Do tej kategorii należy 100% BMX-ów oraz duża część rowerów dirtowych, a także prostych miejskich. 

* Skok negatywny – ugięcie amortyzacji pod wpływem ciężaru kolarza, potrzebny także po to, by koło miało stale kontakt z podłożem. 

* SPD – Shimano Pedaling Dynamic, system skonstruowany przez Shimano na wzór zapięć narciarskich, łączący pedały i buty. 

* Stery – zwykle cały zestaw sterowy; element umożliwiający obracanie się widelca w ramie. Rozróżniamy stery klasyczne, czyli nakręcane (widelec z gwintowaną rurą sterową + tradycyjny wspornik kierownicy) i a-head (widelec bezgwintowy + wspornik typu a-head mocowany na końcu rury sterowej widelca); obecnie przewagę ma system a-head. 

* Stery zintegrowane – rodzaj sterów systemu a-head, w którym miski i łożyska osadzane są w całości wewnątrz główki ramy. 

* SV – Schraeder Valve – rodzaj zaworu powietrznego stosowanego w rowerach. Charakteryzuje się dużą średnicą kominka (ok. 8 mm). Znajdziemy go w dętkach i amortyzatorach powietrznych. 

* Szprychy – najczęściej stalowe, ale też aluminiowe, tytanowe, kompozytowe lub z tworzyw sztucznych czy magnezu; mogą mieć różny przekrój (np. łzy lub owalny), kształt, długość; ich podstawowe zadanie to łączenie obręczy z piastą. 

* Sztyca – wspornik podsiodłowy. 

* Środek suportu – umożliwia zamocowanie korby do ramy; obecnie standardem są środki suportu typu „cartridge”, czyli fabrycznie szczelnie zamknięte kartusze o bardzo wysokiej trwałości; oś środka suportu może być zakończona kwadratem lub wielowpustem. 

* Tłumienie – funkcja amortyzatora pozwalająca kontrolować pracę amortyzacji przez pochłanianie energii, bez niego zawieszenie pozostawałoby w niekontrolowanym wahaniu. 

* Tłumienie kompresji (compression damping)hydrauliczne lub pneumatyczne spowolnienie sprężania się amortyzatora. 

* Tłumienie odbicia (rebound damping) –  hydrauliczne lub pneumatyczne spowolnienie rozprężania się amortyzatora. 

* Tłumik – amortyzator tylny. 

* Tubeless – bezdętkowy system składający się ze specjalnej opony i obręczy, w którym wyeliminowano dętkę. W świecie rowerów spopularyzowany przez Mavica. 

* Upside-Down – typ amortyzatora, w którym golenie górne i dolne zamieniono miejscami. Dolne golenie chowają się w górnych, odwrotnie niż w klasycznym widelcu teleskopowym. Taki amortyzator zawsze wymaga użycia hamulca tarczowego. 

* Widelec – sztywny lub amortyzowany (teleskopowy), umożliwia kierowanie rowerem, zamocowany do ramy, do niego mocuje się przednie koło; rura widelca występuje w dwóch wariantach, z gwintem lub bez, i w dwóch podstawowych rozmiarach1 i 1 1/8’‘ (rzadziej 1,5’‘). 

* Wielowpust – tą nazwą najczęściej określa się zakończenie osi środka suportu, pasujące do negatywnego gniazda w korbie; wielowpustami zakończone są także klucze do dokręcania trybów i wkręcania środków suportowych. Najbardziej znane systemy mocowania korb na wielowpust to Octalink i ISIS. 

* Zacisk – zwany też szybkozamykaczem, używany jest do zapinania kół (mocowania do ramy) lub zaciskaniasztycy podsiodłowej; umożliwia montażlub demontaż określonych elementów bez użycia narzędzi. 

* Zatrzaski – pedały zatrzaskowe, zwane też SPD-ami; system składający się z butów i specjalnych pedałów, działający na podobnej zasadzie co buty i wiązania narciarskie. 

* Zawieszenie – system amortyzacji roweru.

Prześli stornę do DiggPrześlij stronę do del.icio.usPrześlij stronę do FurlPrześlij stronę do wykop.pl
Copyright © Grabek Media 2008 - All Rights Reserved; Projekt i wykonanie Remnet
Home | O nas | Kontakt | Reklama | Regulamin i Poliytka Prywatności | Zamów Katalog!