Na zakupy!

Kiedy wpadasz na pomysł zakupu roweru, okazuje się, że dołączasz do rzeszy ludzi. Twoje
oczekiwania zostały już dawno spełnione, teraz tylko musisz wiedzieć jakie. Zaraz się dowiesz.

W historii roweru ludzie zmieniali go na wiele sposobów, tak żeby pozwalał im poruszać się w wybranym przez nich środowisku. Od miejskich alejek, przez szerokie asfalty, wąskie dróżki, górskie szlaki, aż po swobodne spadanie z klifu włącznie. Koncepcja roweru okazała się tak elastyczna, że dzięki przeróżnym modyfikacjom udało się go zaadaptować do wszelkich możliwych warunków i zastosowań. Na rynku pojawiło się wiele odmian gatunkowych, musisz być świadom, że twoje potrzeby nie są wyjątkowe.

Świadoma decyzja

Wbrew pozorom, mimo mnogości gatunków, wybór wcale nie jest trudny. Różne odmiany są odpowiedzią na konkretne zapotrzebowania, bo transport „niejedno ma imię”. Dlatego wybieranie należy zacząć od fundamentalnego pytania – do czego chcielibyśmy sprzętu używać.

W naszym katalogu podzieliliśmy rowery na podstawowe kategorie. W zależności od tego, jaka jest ich zamierzona funkcja. Oczywiście nie oznacza to, że pewnych rodzajów nie da się używać trochę inaczej niż zgodnie z głównym przeznaczeniem, najlepiej jednak sprawdzą się tam, gdzie ich miejsce.

Kiedy już określisz, czego wymagasz od swojego przyszłego sprzętu, wystarczy, że przewrócisz stronę, a odkryjesz podstawowe odmiany rowerów. W którejś z nich powinieneś coś dla siebie znaleźć. Chyba, że szukasz roweru wodnego…

 

Niech on dopasuje się do ciebie

Wybór konkretnego rodzaju i modelu nie kończy sprawy zakupu roweru. Trzeba jeszcze odpowiednio dobrać rozmiar.

Rower niepasujący do użytkownika może zepsuć przyjemność z jazdy nawet najlepszym sprzętem. Na szczęście można dokonać prostych pomiarów, które pozwolą określić, czy dany rower pasuje, czy nie. A potrzebne narzędzia większość z nas ma zawsze przy sobie.

Sprzęt zbudowany na klasycznej ramie w kształcie rombu powinien dawać użytkownikowi możliwość swobodnego stanięcia z rowerem między nogami. Swoboda oznacza możliwość wsunięcia płaskiej dłoni między górną rurę a krok. Ten najprostszy test pozwala łatwo określić właściwy rozmiar. Kiedy już mamy rower o odpowiedniej wysokości, możemy sprawdzić, czy zajmowana pozycja odpowiada naszym oczekiwaniom. Szczególnie istotna będzie długość ramy i wspornika kierownicy. Im bardziej sportowe zastosowanie roweru, tym dalej przyjdzie sięgać do kierownicy. Na szczęście istnieje możliwość dopasowania długości do własnych preferencji przez przesunięcie siodełka w przód lub w tył, ewentualnie zmianę wspornika kierownicy na odpowiednio długi.

W przypadku ram o innej budowie, niemających wysoko umieszczonej rury górnej, liczyć się będą pozycja i odległość od kierownicy. Jako że zazwyczaj dotyczy to rowerów komfortowych, trzeba będzie określić, czy odległość od kierownicy pozwala na swobodne kierowanie, jednocześnie zapewniając wygodną pozycję, dającą dobry ogląd sytuacji.

Zasady doboru rozmiaru ramy są ważne, nic jednak nie może sprawić, żebyście kupili rower, na którym źle się czujecie. Jeśli wybrany model nie odpowiada wam w żadnym z rozmiarów, trzeba rozejrzeć się za innym, bo każdy producent tworzy ramy o odrobinę innych wymiarach.

 

Jeździ „jak baba”

Osobnym zagadnieniem, jeśli chodzi o wybór, jest rosnąca grupa rowerów dla pań. Mamy na myśli rowery sportowe niczym „dla mężczyzn”, jednak o charakterystycznej geometrii – nieco krótszej i bardziej opadającej rurze górnej. Projektuje się je z myślą o innych proporcjach budowy ciała kobiet, są świetną propozycją dla początkujących rowerzystek górskich i szosowych. Choć później, wraz z zaawansowaniem, panie często zamieniają rowery na standardowe, damskie górale czy szosówki będą jednak doskonałą zachętą do rozpoczęcia poważnej przygody z rowerem. Dziewczyny na takich maszynach nie będą zmuszane do nadmiernego wyciągania się w stronę kierownicy, a niedający się pomylić z męskimi design ma szansę okazać się dodatkową zachętą do udania się na przejażdżkę.

 

Kto pyta, nie błądzi

Zakup dobrego roweru to dla kogoś niedoświadczonego trudne zadanie. Żadne porady i pomiary nie są w stanie zastąpić wieloletniej praktyki. Niestety, tej można nabywać tylko w bolesnym procesie pomyłek i małych sukcesów. Kupując rower, warto więc posłuchać rady kogoś, kto przeszedł już taką drogę i wie, na co zwrócić uwagę.

Można też zdać się na pomoc doświadczonych sprzedawców w profesjonalnych sklepach rowerowych, ich codziennością jest dobieranie rowerów dla innych ludzi. To nie bez znaczenia, bo osąd znajomych może być wypaczony przez ich prywatne preferencje. Rady zasięgać należy w różnych sklepach, bo może się zdarzyć, że, chcąc sprzedać kolejny rower, pracownik przekona was do zakupu czegoś, co nie będzie odpowiadało waszym potrzebom. Na szczęście takie sytuacje są coraz rzadsze, bo sklepy wiedzą, że niezadowolony klient nie wróci do sprzedawcy, na którym raz się zawiódł. A jak szybko się przekonacie, na zakupie roweru wydatki się nie skończą.

 

 

 

MTB

Jeśli rower potrafi sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nim górski teren, poradzi sobie wszędzie. Jego największą zaletą jest właśnie uniwersalność. Dobry wybór dla niezdecydowanych, ponieważ można go zazwyczaj przystosować do różnych potrzeb. Nic dziwnego, że jest to największa kategoria i najczęściej spotykany sprzęt, jaki spotkacie, wybierając się na zakupy. Pełne możliwości rowery górskie osiągają, kiedy znajdą się w terenie, gdzie pozwalają pokonywać mniej lub bardziej wytyczone szlaki.

 

Szosa

Najszybsze z rowerów projektowane są do jazdy po asfalcie. To praktycznie zawsze rowery w jakiś sposób wyścigowe. Jedne są bardziej wyczynowe, inne wygodniejsze, ale priorytetem w ich budowaniu zawsze jest osiągnięcie jak największej wydajności. To sprzęt dla zdecydowanych na poważne traktowanie jazdy na rowerze, nie znajdziecie tu wygody ani uniwersalności, ale kiedy tylko wyjedziecie na równy asfalt, będziecie zdziwieni prędkością, z jaką można przemieszczać się własnymi siłami.

 

Cross

Szybkie przejażdżki po różnych drogach i dróżkach to ich żywioł. Rowery croscowe przypominają nieco MTB, ale mają większe koła odziane w cieńsze opony i delikatniejsze widelce. Dysponują za to napędem lepiej przystosowanym do jazdy po płaskim terenie.

 

Miejskie

Wygodna pozycja, bezobsługowe komponenty to cechy dobrego mieszczucha, przydadzą się jeszcze tylko światła, błotniki i jakiś bagażnik. Można ruszać przez miasto na zakupy albo do pracy.
Zdrowo i bez grzęźnięcia w korkach.

 

Trekkingi

Najlepszy przyjaciel na wyprawie, nieważne jak dalekiej. Pozwala objuczyć się całym potrzebnym dobytkiem i ruszyć w drogę, cierpliwie pokonując kilometry. Propozycja dla mniejszych i większych obieżyświatów. Pełne wyposażenie w oświetlenie, błotniki, bagażnik musi być standardem.

 

BMX

Rowery na małych kółkach potrafią robić duże rzeczy.Często nawet takie, o których nie śni się posiadaczom większych. Ich domeną są miejskie przestrzenie i specjalne parki, w których poruszają się nie tylko po ubitej ziemi, ale również w powietrzu i po wszystkim, na co uda się wskoczyć.

 

Dziecięce

Choć mogą być traktowane jak zabawki, wcale nie znaczy, że muszą odstawać jakością i funkcjonalnością od rowerów dla dorosłych. Często można spotkać w nich te same komponenty i identyczną dbałość o poziom wykonania, co w rowerach dla dorosłych.